TAXI-OORLOG Uber is wel degelijk een vervoersdienst en niet gewoon een online platform. Daardoor kan Uber door EU-lidstaten verplicht worden om over de nodige taxivergunningen of andere licenties te beschikken. Dat zegt althans de advocaat-generaal van het Europees Hof van Justitie. Het advies is niet bindend, maar wordt wel vaak gevolgd door de rechters van het hof.
Concreet zullen de Europese rechters nu moeten uitmaken of Uber beschouwd moet worden als een vervoersdienst, dan wel als een ‘dienst van de informatiemaatschappij’. Advocaat-generaal Maciej Szpunar is alvast overtuigd van het eerste en somt daarvoor een hele reeks argumenten op. Zo legt Uber de voorwaarden op om te kunnen deelnemen, beloont het chauffeurs die vaak rijden, bepaalt het feitelijk de prijs en oefent het de facto invloed uit op de kwaliteit van het werk.
Volgen de Europese rechters het advies van Szpunar, dan wordt dat een lelijke streep door de rekening van Uber. Voor Brussels minister van Mobiliteit Pascal Smet (sp.a) zou het dan weer goed nieuws zijn. Smet beklemtoonde eind vorige maand nog dat hij niet van plan is Uber te “legaliseren”. Uber mag actief zijn in Brussel, maar onder de voorwaarden die voor alle taxi’s gelden, vindt hij.
http://www.hln.be/hln/nl/922/Nieuws/article/detail/3155146/2017/05/11/Advies-aan-EU-hof-Uber-is-gewoon-een-taxi-en-dus-gelden-er-regels.dhtml